IDG, Expressen och Dagens Media otrogna sina CMS-leverantörer

Flera stora nyhetsredaktioner väljer länka bort, eller klistra in kodsnippets från utomståendes web2.0-tjänster, istället för att utnyttja det egna CMS:ets inbyggda funktionalitet.

IDG Internetworld (på en Polopoly CMS) använder sig av en gratis Blip.tv webb-TV kanal istället för kontrakterade, svenska, Streamios webb-TV tjänst.

Samma sajt väljer bort Polopolys bloggstöd Polopoly Community Module, används av bl a Metro, för att på startsidan länka iväg till två egeninstallerade WordPress bloggar.

Dagens Media (snart på en Escenic CMS) väljer att länka in en gratis WordPress blogg istället för att använda egna, kostnadsfria bloggmotorn Simple PHP Blog.

Expressen.se (på en Polopoly CMS) verkar inte helt nöjda med Polopolys formulärstöd och har istället använt amerikanska Wufoo.com.

IDG Internetworld har en Bambuser ström. Bambuser finns det dock CMS stöd för i Polopoly. IDG Internetworld var även tidiga att länka in Jaiku mikroblog status. Förvisso är mikroblogging en tjänst som ännu inga CMS har integrerat eller erbjuder alternativ till. Börjar Bloggy.se kosta för mycket i hosting och bandbredd (har noterat att medlemmarna viralt strömmar till) så kan du sälja av till EPiServer, Polopoly, Litium eller Sitevision, Jonas Lejon.

Är själv bäste dräng när content snabbt ska upp på en nyhetssajt? CMS-leverantörerna har inte mycket att sätta emot, möjligtvis skapa en user story till nästa featurerunda. Visst måste det kännas kymigt när deras plattform så omsorgsfullt handlats upp.

Att redaktionerna går sin egna väg är hur som helst ett bra omdöme för Blip.tv och WordPress. Bara de nu inte börjar lägga ut sin egna reklam inom en snar framtid (samma sak gäller moderat.se och socialdemokraterna.se‘s Youtube kanaler där jag bara går och väntar på att få se mindre rumsren AdWords-reklam på respektive partis startsida).

About these ads

6 kommentarer

Under CMS, community, Escenic, moduler, Polopoly

6 svar till “IDG, Expressen och Dagens Media otrogna sina CMS-leverantörer

  1. @martin Expressen.se använder också XCAP från Josh och har också publicerat in Bambuser utan att gå via Polopoly, men många gånger kan det finnas andra förklaringar än att medieföretagen har valt bort CMS-leverantörerna. Ibland kanske den funktionalitet man söker och vill lansera snabbt inte finns hos CMS-leverantören, eller så har man en tidigare version som inte stöder allt. Osv. Jag tror inte att man kan tolka den här ”otroheten” som att sajterna inte tycker att Polopoly, Escenic och de andra CMS-leverantörerna är bra nog. I själva verket förefaller det väl vara just Polopoly och Escenic som dominerar marknaden nu, när de stora medieföretagen internationellt uppgraderar sig?

  2. @Thomas Mattsson, Expressen: Jag förstår det, CMS-upphandlingar två ggr per decennium kan dessutom inte täcka en så snabbrörlig produktmarknad.

    Jag tyckte ändå det var nämnvärt med ett inlägg att redaktioner snabbt omfamnat gratistjänster som Blip.tv och WordPress. Dels reklamaspekten men som CMS-implementatör är jag även för så integrerade (både sett till SEO och för IT-avdelningens standarder), supporterade, driftsäkra (en backup’ad miljö) och kostnadseffektiva CMS-miljöer som möjligt!

  3. CMS-verktygen har redan idag för högt fokus på kringtjänster. Det är bättre att kunderna är otrogna och resultatet blir riktigt bra CMS istället för att ha med så många ”funktioner” som möjligt.
    Hur många medföljande ”funktioner” fungerar för kunden egentligen?

  4. Och vi på VA.se/Bonnier Tidskrifter är också otrogna med WordPress, Blip och Bambuser! Vi kör twingly, en annan programvara för chatt, en tredje för pdf:r. Och så vidare.

    Saken är ju den att ingen sluten CMS-lösning kommer kunna matcha den flexibilitet som open source-världen erbjuder. Tror det enda sättet för de stora leverantörerna att överleva på sikt är att öppna upp sina API:er för att släppa in kreativa plugins.

  5. På IDG använder som sagt vi en rad olika system; Polopoly, Xcap, Drupal, WordPress, Invision Power Board, bara för att nämna några.

    Visst skulle vi kunna lägga en hel del tid, energi och pengar på att skapa en miljö to rule them all.

    Men i mitt tycke blir man då för trögrörlig. Som publicist gäller det att inte snöa in sig på tekniken och hur-frågan. Att förmedla, filtrera och paketera information är vår kärnverksamhet, det får vi inte förlora fokus på. Och med tanke på hur snabbt vår marknad rör sig gäller det att ligga ett steg före och testa nya möjligheter.

    Det är en av anledningarna till att vi på MacWorld valde IPB som communityplattform för vårt snabbväxande forum (forum.macworld.se), WordPress för redaktionsbloggen (blogg.macworld.se) och nu senast Vimeo för den populära Officeskolan (macworld.se/2.9453).

  6. Pingback: Tidningsdöden … och räddningen « En blå banan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s