SEO 2008 handlar om

SEO, Search Engine Optimization och luddiga buzzwords som Pagerank (PR), köpta länkar, sökmotoroptimera, nofollow, 301 Permanent Redirect, 302 Temporary Redirect och bloggkommentarspam är snart ett minne blott. Enligt SEO-gurun N.Lindqvist handlar SEO 2008 om:

”..att hålla ögonen på att sajten aldrig, i något som helst formgivningssteg eller innehållssteg gör någonting som är dåligt för sökmotorplaceringarna. Att varje kampanj utformas så att den kan komma att dra till sig spontanlänkar, att varje marknadsaktivitet har ett viralt inslag, att varje sida som skapas på sajten har ett eget värde”

Viktigt är:

”hög redaktionell frekvens” och ”bra redaktionellt innehåll”

Alla tricks som konsulterna erbjuder är överflödiga. SEO-konsultingen ska helt enkelt bestå av att:

”Anmäl sajten till KTHNOC-katalogen, till ODP, och se till att Hitta.se lägger in din länk på sidan (och länka sedan till din Hitta-sida för vägbeskrivning). Starta en blogg, länka från en annan sajt som du startar samtidigt… och fortsätt och fortsätt att fylla på med bra material”

6 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS, SEO

6 responses to “SEO 2008 handlar om

  1. Undrar om vi kommer att hoppa över resultaten på första sidan reflexmässigt om några år eftersom vi vet att det handlar ändå bara om sponsrade produktlänkar/-reklam.

    Tycker (högst subjektivt bedömning förstås) att man redan kan se viss församring.

  2. Riktigt sådär enkelt som du beskrev det är det kanske inte, men det är grunden. Inom vissa områden behövs det mer, och inom andra mycket mer.

    Vad gäller förstasidan så undrar jag hur länge sökmotorerna kommer att presentera listor över huvud taget. Jag tror mer och mer på någon sorts av visning av moln, kluster, sammanhang istället.

  3. Antons har skrivit en artikel på IDG om SEO under det kommande året (http://www.superanton.se/framtidens-sokmotoroptimering-mitt-bidrag-i-bloggstafetten-pa-idgse/).

    SEO 2008 mer än någonsin baseras på enhetlig, tydlig och förankrad kommunikation utåt (av företagetets betrodda skribenter) och att ha en någorlunda kompetent webbyrå (som tillhandahåller företagets teknik/plattform). Right?

    Vad blir då kvar av SEO? Det blir som när ett domännamn eller en statistiklösning införskaffas. Ingen ”nischad byrå”, med en månatlig retainer eller dyra konsultarvoden (jag vet SEO-konsulter som tar 1300:-/h för en ”seniorkonsult”), behövs för denna ”nisch”.

    Det är även vad kommenterare på IDG återkommit med kommentarer om sedan de första artiklarna om SEO dök upp runt 2005.

    Det räcker med en tillräckligt kompetent, befintlig byrå/konsult som sköter hela företagets webb-presence. Det är det.

  4. Pingback: CMS-leverantören ansvarar för fungerande SEO « EPiServer Polopoly Sharepoint CMS blogg

  5. Pingback: SEO tips och gratis riktlinjer för 2008 | Might Know Something Else

  6. Pingback: CMS-leverantören ansvarar för fungerande SEO | Might Know Something Else

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s