EPiServer störst, vilket system är näst störst?

EPiServer har i skrivande stund sålt totalt 3 300 licenser världen över (enligt egna beräkningar) som driver snart 5000 webbplatser. CMS:et har tusentals redaktörer, superadmin, admins och användare. Antalet partners närmar sig 220. Sverige utgör EPiServers i särklass största marknad.

Att de är det mest sålda och populäraste CMS:et i landet råder det inga tvivel om. Men vilken produkt är god tvåa?

Jönköpingsföretaget Litium, som nyligen tog över konkurrenten Dobase, kallar sin CMS-produkt Litium Studio 4 för ”Sveriges näst största publiceringsverktyg”. Litium Studio 4 hanterar totalt 500 installationer (licenser?). Företaget har 30 anställda i Stockholm och i Jönköping.

Återförsäljare till Litium Studio 4 är 24HR Communication, Abalon, Celebration Studios, Construct IT, Dobase, Dreamforce AB, Giv Akt Information AB, IPM Ulricehamn, Jesper Design AB, Junet AB, Kentor, Kompago Kommunikation AB, Markus Reklambyrå AB, Mathinic Mediaproduktion AB, Mecka Reklambyrå AB, Meiro AB, MGTRN Interactive AB, Ny reklam i Jönköping AB, Roxx Auderis Webbyrå, Spiro Kommunikation AB, Sector 5 AB, Söderhavet Sweden AB, Tre Art Reklambyrå AB, ybe design ab och XXL Reklam & Kommunikation.

Samtidigt så går Polopoly ut och kallar sig för ”Skandinaviens ledande leverantör av Content Management-system”.

Undrar om Dries Buytaert har koll på antalet Drupal installationer i Sverige?

Även enormt populära WordPress har de senaste kvartalen börjat titulera sin plattform ”CMS”.

3 kommentarer

Filed under CMS, Drupal, EPiServer, Polopoly, Wordpress

3 responses to “EPiServer störst, vilket system är näst störst?

  1. Patrik Pålsson

    Störst, bäst och vackrast…
    Det verkar som att vara störst på något sätt har ett egenvärde. Som om att störst per automatik betyder bäst!
    Det finns andra aktörer som nog skulle hävda att de är större. (därmed inte sagt att de är bättre)Har t.ex. sett att det Danska företaget Dynamicweb hävdar att de har över 4000 installationer.
    Lemoon boastar med 700 installationer os.v.
    För att inte nämna Joomla, open-cms, mambo m.fl

    Om man nu skall göra någon form av jämförelse mellan CMS plattformar borde den rimligtvis vara baserad price/performance faktorer, eller?

    Pricefaktorn på plattformen borde inte vara så svår att få fram, problemet uppstår väl när man skall mäta pricefaktorn i utvecklingstid.
    Performance borde väl rimligvis vara att mäta hur väl utvecklare ochj slutanvändare tycker att plattformen eller verktyget gör ”jobbet”.

  2. Hej!

    Först vill jag tacka för en bra informativ blogg.
    Sedan tänkte jag fråga:
    Vad tar ni all statistik ifrån?

    Jag har t ex i nuläget:
    21 WordPress
    8 Joomla
    4 Drupal
    2 Mambo

    Alla installationer har sin egen domän och antalet växer varje dag.

    Jag har jobbat med statistik ganska länge och en sak är säker – statistiken är aldrig fullständig…

  3. Hej Daniel. Alla uppgifter är från möten med produktföretag/en, seminarier eller deras officiella information. Jag länkar vidare i de flesta fall där uppgifterna finns på företagets hemsida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s