Shortcut dödade community

Det talas mycket om trafiktappen hos Lunarstorm, Playahead, Apberget och Hamsterpaj.
En av de som verkar må sämst är det nyligen relanserade karriärcommunityt Shortcut.nu.

Antalet samtidigt inloggade medlemmar idag ligger på omkring 20-40, jämfört med några hundra under storheltstiden 2005-2006.

Medlemmarna sägs främst ha flytt till amerikanska Facebook och LinkedIn. Flytten började då ägarna och chefredaktören vart väl giriga och ströp närmare 2/3 av funktionaliteten för andra än betalande medlemmar. Spiken i kistan kom då hela klubbar (diskussionsforum) lades ned om inte en betalande medlem tog över (!).

Flera hundra tidigare medlemmar loggar in och beklagar sig i antiforumet SUBCUT.

Maken till ras. Följande graf fick jag med data från KIAindexdata under perioden 2005-2008:
Shortcut

Av okänd anledning redovisar Shortcut ingen trafik sedan några veckor tillbaka.

5 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS, Web2.0

5 responses to “Shortcut dödade community

  1. Dan Stenborg

    Det är inte så konstigt att inga siffror redovisas – vi är idag ungefär 30 i bästa fall 40 inloggade på en community som ska klara tio gånger så många. Ödsligt? Det är bara förnamnet.

  2. Lena H

    Jag har sagt det förut och säger det igen; innan Shortcut får en ny VD kommer inte medlemmarna tillbaka. Det går inte att återställa ett raserat förtroende, men framför allt krävs en helt annan attityd mot medlemmarna. Det går inte att nonchalera kritik och synpunkter och att undervärdera medlemmarnas betydelse; de aktiva medlemmarnas vill säga.

    Jag är en av dem som lämnat communityn efter sju år eftersom jag inte ville förnya mitt guldmedlemskap. Ingen av de utlovade förmånerna (guldkort och dvd-skivor) levererades förrän efter något år och många, många förfrågningar. Jag är inte ensam om att betala för något som inte dyker upp utan efterforskningar. Shortcut har ingen ordning på sitt medlemsregister och ett betalt medlemskap under en begränsad period åtföljs senare av fakturor med inkassohot enligt många medlemmar, trots att Shortcut lovat att det inte ska ske. Och trots att nedräkning av medlemskap inte ska pågå så länge som sajten inte är funktionell. Omgörningen av Shortcut blev spiken i kistan. Det är få som lever för sin karriär, men det är ju vad Shortcut bygger på nu. De har valt helt fel strategi för att utveckla Shortcut. Och de kör vidare mot botten.

    Konsulter och Shortcuts ledning brister i så mycket att det inte är ett forum som känns seriöst att stötta. Som kund stöder du företag du tycker om. Jag tycker om medlemmarna, men inte företaget, dess inriktning och medlemspolicy.

  3. Lena H

    För dem som inte känner till det levererade Shortcut en betasajt som inte var färdigutvecklad och medlemmarna/kunderna förväntades att vara buggrapportörer. Få har tid och möjlighet att arbeta gratis för ett nätverk som de betalar för att delta i, allra helst som det är helt tyst från ledningen om övergripande kritik mot struktur och upplägg. Som många påpekat var det inte bara små, irriterande fel som upptäcktes i hundratal, Shortcut beta har också en rasslig struktur och ologiska lösningar rakt igenom. Klicka-scrolla är det som präglar Shortcut. Klickdöden är ett faktum.

  4. Saknaden efter gamla Shortcut är uppenbar.

    Andreas Dahlin, dags att göra en “Winamp 5″ (http://en.wikipedia.org/wiki/Winamp#Winamp3)och för användarnas skull rulla tillbaka kodbasen inför nästa versionssläpp? Medan engagemanget, som ovan, fortfarande finns. Det är säkert på väg att dö, det också.

    Går det verkligen inte att tjäna pengar på en contentanpassad reklammodell?

  5. Lena H

    Skönt, nu slipper Shortcuts medlemmar plågas av intelligensbefriat ledarskap. VD Andreas Dahlin sparkas äntligen – fast åt sidan. Han blir ansvarig för en mediaavdelning där Shortcut ingår. Det är visserligen ett vikariat, men det går med andra ord att skicka en blomstrande community in i sotdöden och ändå få fortsätta arbeta mot (ja, mot) samma nätverk och medlemmar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s