Webbprojekt och upphandlingar blir publika

Webbinnvatörerna på Sydsvenskan följer Stockholm.se:s (Creuna) exempel och blottar allt projekt- och upphandlingsmaterial för sina besökare på Redesign.sydsvenskan.se.

Vinnare vid publika upphandlingar är de projektansvariga hos beställaren (inklusive upphandlingskonsulter). Både internt och externt åtnjuter de uppmärksamhet och förståelse för det krävande upphandlinsarbetet.

Förlorare, men kan även vara vinnare, är bidragslämnarna. De blottar stora delar av egna kompetensen för kopiering och efterapning utan någon som helst garanti för monetär ersättning. Det positiva är att deras namn nämns offentligt.

För inte har väl Sydsvenskan tagit tillbaka pitchersättningsbidragen, som figurerade under den gamla IT-boomen?

Sydsvenskan var en av de första svenska tidningarna att ligga på CMS-plattformen Escenic. Upphandlingen berör inte CMS. Sydsvenskans digitala chef Anders Olofsson och hans gäng jobbar sedan tidigare bl a med Björn Jeffreys byrå Goodold.se.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt, CMS, Escenic

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s