Allt du behöver veta om Webbstrategi

En kollega på Cybercom, Björn Elmberg (tidigare Cloud Nine), skriver väldigt bra om innebörden och de många nyanserna av en Webbstrategi (del två är ute).

..det är märkligt vanligt med strategier där utgångspunkten är en redesign eller en besökarenkät som indikerar problem eller ”vi skall ha en nytt CMS”, eller ”Vår tre-årsplan säger att det är dags för en ny hemsida”, eller de allra värsta ”Hörni, vår VD vill börja blogga. Det är väl en bra idé?”.

För att inte tala om alla de konsulter vars ”strategier” börjar med en skärmdump på www.apple.com och efter några venn-diagram kommer till slutsatsen att lite AJAX, mer vitt, rundare hörn och tajtare reflektioner kommer att lyfta företaget till oanade höjder…

Strategiarbete med sådana förutsättningar har alltid en tendens att få fel fokus och hämma snarare än driva webbnärvaron framåt. Resultatet kan fortfarande bli en strålande och användarorienterad lösning. Men saknas affärsförankringen blir det ofta fel ändå.

Lämna en kommentar

Filed under AJAX, Övrigt, CMS, Web2.0

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s