Köpa sökord checklista

OK, din CMS-leverantör kan SEO och ser till att er sajt är genererar optimerade sidor. Men all trafik går inte att optimera in. Vill ni bedriva framgångsrik försäljning behöver ni även köpa sökord. Keybroker bjuder på några bra stalltips.

. Sätt tydliga, mätbara mål för kampanjen.

. Utveckla och strukturera kampanjen för att träffa helt rätt.

. Jobba fram en detaljerad sökordportfölj. Kunden söker ofta efter en specifik produkt snarare än en genre.

. Djuplänka. Kunden vill också hitta direkt till ett erbjudande, inte till en startsida.

. Synkronisera med kampanjer i övrigt. Kampanjer offline kan leda till sökningar som måste fångas in.

. Kräv detaljerade resultat från leverantören. En seriös leverantör ska kunna ge sådana. Återkoppla också dessa resultat.

. Prestationsbaserad prismodell. Betala utifrån resultatet av sökkampanjen. Det är viktigt att definiera ett tröskelvärde. En tänkbar modell är (Trafikkostnad + Hantering) / Antal Avslut.
 
. Transparenta resultat. Det går att få fram vilka sökord som leder till köp. Det går även att se vilka tider på dygnet som är värda att satsa på, vilken väg kunden kommer till sajten, osv. Alla dessa resultat är relevanta för dig som annonsör.

Lämna en kommentar

Filed under CMS, SEO

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s