Varför IT-projekt misslyckas

CIO har översatt Capability Managements Jed Simms åsikter om varför IT-projekt så ofta misslyckas. Se även min tidigare artikel om den höga andelen misslyckade IT-projekt.

1: Fel omfattning
Året är 2005. Två stora företag sitter efter ett antal uppköp och sammanslagningar med flera olika ekonomisystem, som de nu på var sitt håll beslutar sig för att att rationalisera. Två projekt à 70 miljoner kronor. Stora investeringar alltså!

2: Dåliga affärskrav
Svårigheten med att ställa upp sunda affärskrav skapar ofta problem för projekt att leverera.

3: Fel målbild
Boral är USA:s största tegeltillverkare, och har många tegelfabriker. Det var också precis vad man betällde – ”en tegelfabrik”. Sedan insåg man att man egentligen ville ha ”en fabrik som gör tegel”. Det här flyttade hela målbilden.

4: Fel mjukvara
För några år sedan var vi hos en kund för att utvärdera mjukvara för utbetalningar.

5: Fel business case
Okej. Problem med omfattning, affärskrav och målbild kan förstöra ditt business case. Men det är inte allt.

6: Dålig styrning
Att höga chefer tror sig veta hur man leder projekt är en vanlig uppfattning. Men det gör de inte. Mellan fyra ögon erkänner de flesta att de känner sig vilsna och osäkra i rollen.

7: Dålig planering
För några år sedan ledde vi en kurs för verksamhetsfolk som var totala nybörjare på projektplanering. Vi lärde dem att ”planera baklänges” – börja med målet och jobba sig tillbaka till nuet. ”Vad behöver jag för att leverera det här? Och vad behöver jag för att leverera det?” – och så vidare.

8: Dålig estimering
Ledningen glömmer gärna vad ”estimat” betyder, och förutsätter att de ska stämma till punkt och pricka, ”om du vet vad du gör”. Men de kräver för bra noggrannhet, för snabbt.

9: Bristande förändrings­arbete
Världens projektlitteratur är full av recept som ska bota förändringsobenägenhet. Att motsätta sig förändring ses som normen – det man utgår från i sin planering.

10: Fel förhållande till vinsten
Otroligt nog ser många leveransen av faktiska vinster som ”en bonus” – trevligt om det går, en biprodukt av projektet.

11: Fel överlämning
Projektteamet lämnade över nya, automatiserade processer, utbildad personal och fullgod dokumentation. Den stannade i 30 dagar föra att supporta allt det nya, sedan fick man släppa dem eftersom projektet dragit över budget.

12: Dålig portföljhantering
Har du någonsin varit på en avdelning där flera olika projekt implementeras oberoende av varandra, samtidigt eller nästan samtidigt? Tro mig – det är kaos. Och varje individuellt projekt döms ut som ”helt okoordinerat och dåligt planerat”.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt, CMS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s