Resume.se community flopp – reklambloggar engagerar mer

Noggrant följde jag vinterns nylansering av Resume.se. Av andra anledningar än den nya designen. Viggo Cavlings gäng valde att kräva medlemskap och inloggning till stora delar av den nya sajten.

Medlemskapet kopplades samman med ett ganska okänt tidigare branschforum, Klubb Resumé, som hade 5000 medlemmar. Men lejonparten av Resume.se-besökarna tvingades nyregistrera sig för vad jag trodde var mångas favoritsysselsättning, artikelkommentering. Tidigare hade uppskattningsvis 90 % av kommentarerna författats med för dagen nya alias. Anonymiteten helgade Resumé genom ett val vid publicering, ”var anonym”,

Sajten har ett stort antal kunniga och engagerade läsare. Innan registreringskravet snittade antalet kommentarer per artikel troligtvis på 5-7 kommentarer (mycket bra för att vara Sverige).

Direkt efter lansering lös kommenteringssiffran per artikel plötsligt med ”0”. Social webb vs. Tråkmedia – 0-1. Mognadsperiod är kutym. Jag trodde antalet kommentarer stegvis skulle öka. Allt eftersom engagerande artiklar dök upp och ”bollen började rulla”. Men än idag, 1/3 år senare, återfinns bara fem (!) kommentarer vid den femte mest kommenterade nyheten. En bråkdel av vad många svenska reklambyråer och reklambloggare har.

Är de få kommentarer som författas mer kvalificerade, akademiska och utförliga då? Inte vad jag kan se.

Trafiken då? Totalt har den ökat med några tusen, enligt Kiaindex. Det kan bero på flera saker, t ex marknadsföring eller samarbeten. En viss dämpning i antal sidvisningar i förhållande till unika besökare kan urskiljas.

Inte heller Resume.se:s övriga communitydelar (bilder, forum, bloggar) har tagit fart. De senaste två månaderna har blogginlägg av fem (!) användare registrerats. Detta med svensk reklambransch som målgrupp, en datorbunden åsiktsmaskin.

Så min fråga, är Sverige fortfarande 2008 för litet för de contentkrav ett nischat branschcommunity ställer? Ska våra sajter nöja sig med 1-2 artikelkommentarer och att någon medlem i veckan bloggar eller laddar upp en bild?

För ett annat community skjutet i sank, Shortcut.nu, tog det 5-6 år att alstra rätt content och låta medlemmarna ta över. I deras fall var det ägarnas girighet som i vintras nästan tog kål på all communityaktivitet.

En teknisk anledning att Resume.se som community inte tagit fart igång är en minst sagt haltande Roxen Single-sign-on. Genom min PC / IE7 samt FF2 (standardkonf:ad) tvingas jag logga in vid varje session. Dessutom re-directas jag inte tillbaka till aktuell artikel efter inloggning. Risigt. Vad hände här, Resumé och Roxen?

En annan iakttagelse det senaste halvåret är att registreringsfria storkonkurrenten Dagensmedia.se på kort verkat ökat sin artikelkommentering till att snitta på 5-7 kommentarer (utan närmare statistisk genomgång).

5 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS, Web2.0

5 responses to “Resume.se community flopp – reklambloggar engagerar mer

  1. K-E Hammar

    Ja du Viggo. Hur tänkte du här? Kommentar för oss >tidigare< interaktiva läsare?

  2. Lena H

    ”För ett annat community skjutet i sank, Shortcut.nu, tog det 5-6 år att alstra rätt content och låta medlemmarna ta över. I deras fall var det ägarnas girighet som i vintras nästan tog kål på all communityaktivitet.”

    Ja, medlemmarna sköts undan till förmån för bilder och inlägg av, med och på VD och hans underhuggare.

    Förr var det medlemmarna som gratis levererade en blomstrande sajt. Senare gick medlemmarna till och med på att betala för att leverera. Nu är det en stab med anställda som ska ersätta alla tusentals medlemmars arbete. Smart affärsman i toppen för bolaget? Tror inte det!

  3. Saknaden efter gamla Shortcut är uppenbar.

    Andreas Dahlin, dags att göra en ”Winamp 5” (http://en.wikipedia.org/wiki/Winamp#Winamp3)och för användarnas skull rulla tillbaka kodbasen inför nästa versionssläpp? Medan engagemanget, som ovan, fortfarande finns. Det är säkert på väg att dö, det också.

    Går det verkligen inte att tjäna pengar på en contentanpassad reklammodell?

  4. Hej,
    intressant analys. Om du ser senaste KiaIndex hade vi 69 000 unika besökare senaste veckan, runt 64 000 veckan innan och överlag har vi legat runt 60 000 under våren. Vi har sett en betydlig ökning sedan i höstas. Och gapet till konkurrenten var senaste veckan runt 23 000. Beträffande kommentarerna så är det fortfarande fritt fram att kommentera, men vad säger det om dem som kommenterar att de inte vill skriva något i det nya systemet? Den analysen saknar jag. Många har uttryckt irritation över att de inte längre kan kommentera helt anonymt (trots att de fortfarande kan vara anonyma!) men desto fler har hört av sig och varit väldigt glada för att vi ändrade system. Inte minst de som fick ta emot en del skit i spalten tidigare.
    Tyckte du verkligen att det var bättre förr? Det undrar jag. Absolut roligast vore ju om alla stod för sina åsikter och använde riktiga namn, då hade det blivit intressanta diskussioner. Där handlar det också om mognad, om än i en annan bemärkelse.
    I övrigt, stort tack för synpunkterna på slutet om sign-in-problemen. Vi ska kolla på det. /Erik, Resumé

  5. Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Resumé kopplar in bloggar med Twingly

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s