Nya strategier för koncerners domännamn

Har slashen spelat ut sin roll? Under början av 2000-talet var trenden att samla koncerndomänadresser under samma domännamn och därefter jobba med prefix före domännamnet. Eller ett ”slash” efter domännamnet.

År 2008 förekommer båda varianterna. TV4 Nya medier gör på löpande band om sina sajter och lanserar dem på helt egna domäner. Gemensam faktor är ordet ”kanalen”. Bland senaste halvårets nysatsningar syns Nyhetskanalen.se, Fotbollskanalen.se och TVplaneten.se. Vaderkanalen.se (idag TV4.se/vadret eller TV4vadret.se) sägs vara på gång.

Systerbolaget Expressen väljer att göra samma sak. De ratar tidigare ”slash” för egna domännamn med den gemensamma faktorn ”expressen”. Expressen.se/fotboll vart nylanserade FotbollsExpressen.se. En systersajt till SportExpressen.se och HockeyExpressen.se.

Bonniers bloggnätverk Feber.se väljer det gamla domäntänket med prefix på en grund-URL. Bil.feber.se, Foto.feber.se, Hem.feber.se, Mac.feber.se, PC.feber.se, Webb.feber.se, Pryl.feber.se, Reklam.feber.se, Spel.feber.se, Video.feber.se, Streetstyle, DinStil.feber.se, Mode.feber.se, ModeMan.feber.se, Streetwear.feber.se och Beauty.feber.se är alla prefix till Feber.se-domänen. Koncernen äger även PCFeber.se som är en redirect, men domänen Webbfeber.se är inte Bonniers.

Entreprenören Ted Valentin, som stod bakom Tidningsbutiken.se (såld till Tidningskungen.se för drygt ett år sedan) har flera domäner för sitt nya startup. Sushikartan.se är först ut av hans ”kartor” sajter. Snart lanseras Restaurangkartan.se och Cafekartan.se. Alla delar av samlingssajten Allakartor.se med den personliga samlingssidan Minkarta.se.

Det ser snyggt ut. Inte minst i en powerpoint visad för en investerare eller riskkapitalist. Och designmässigt samlas sajterna via internlänkning, som en toppbar. Men det är inte optimalt sett till SEO eller sajtnischning för besökare. Dessutom gäller det att vara snabbt ute och registrera sina systersajters namn. De är öppna att tas över av domännappare.

2 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS

2 responses to “Nya strategier för koncerners domännamn

  1. Hej Martin! En intressant grej är att Google uppfattar subdomäner som egna domäner. Testa exempelvis att googla ”jaiku”. (Varje användare har en egen subdomän och tolkas därför som en egen sajt.)

    Ur ett sökmotorsperspektiv: Är det bättre att samla all kraft på samma sajt, eller att sprida ut den? Min gissning är att det ”beror på”, helt enkelt på vad man har för strategi. Om man vill ha mycket kraft på ett ställe, eller lite kraft på många ställen. Låter inte det rimligt?

    Kul att du nämde mig🙂

  2. Japp. ”Slash’et” verkar vara det bästa ur SEO-perspektiv. Det andra problemet är att en oinsatt besökare på http://nyhetskanalen.se/ faktiskt missa att de är på en TV4-produktion (om det nu har ett värde att de vet de för TV4). Bruset av varumärken (som de små TV4-loggorna) är stort på de större sajterna. Det finns en hel del som besökt Google Maps-berikade sajter (som dina) och trott de varit på en Google-sajt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s