Interwoven tycker till om MVT testing

Mitt första mail från Interwoven landade i morse. Håkan Schön, Sales Engineer, Interwoven Nordic, vill tipsa er läsare om ett effektivt sätt alternativ till A/B testning för att testa webbsidor.

Med MVT testing (Multivariate testing) kan tusentals eller hundratusentals kombinationer av komponenter på en webbsida testas. Det går även att ta fram hur mycket varje del bidragit till en förbättring. Flera olika kombinationer av textbudskap, bilder, färger, filmer eller andra komponenter på sidan kan testas. Komponenter kan löpande flyttas omkring för att strax efter mätas hur användarna reagerat. En användarens geografiska position, tid på dygnet, sökord, operativ system etc. kan även läggas till för att detaljstudera resultatet.

Otippat så har Interwoven en produkt, Optimost, inom MVT testing. Ett bolag som köptes upp i höstas.

Någon negativ upplevelse hos en användare, om de skulle råka se samma sida i flera olika utföranden, ska inte riskeras. I alla fall inte med Interwoven Optimost då avstyr det per användare direkt i produkten.

Det här låter dyrt, tror inte MVT-kunden Lovefilm lokalt skulle haft råd med MVT. I Sverige gick Lovefilm -19 Mkr på en omsättning på 57 Mkr.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt, CMS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s