Tänker ni på webb-TV? Varför inte inkludera reklam

Många CMS-kunder tar upp webb-TV på möten, i upphandlingsunderlag och RFQ:er. Går även ni i samma tankar?

Är distributionsfrågan löst (det kan bli dyrt att skicka många GB/dag via er webbplats) och ni vet att det finns tillräckligt med tittare så är det ingen dum idé att samtidigt monetärisera på er webb-TV.

Det kan ni kostnadseffektivt sköta själva med tjänster som:

Nackdelen med dessa är att de är brandade samt har mycket begränsningar.

Behöver ni hjälp finns följande företag att kontakta:

  • Doubleclick har en video ad manager a la DART.
  • Google har flera professionella alternativ.
  • Freewheel.tv är en aktör som gett sig på video Monetization Rights Management – vem ska få betalt när en video skickas runt och visas på olika sätt.
  • Yume.com är en av de ledande aktörerna i USA.
  • Svenska Videoplaza av Sorosh Tavakoli och tidigare IDG-medarbetaren Alfred Ruth säljer en lösning som Kanal 5 köpt.
  • Svenska Adaption som erbjuder gratis webb-tv mot uppvisad trafikmängd och delad annonsintäkter.
  • Blackarrow.tv säljer en annonseringslösning.

Och här är en kille som lyckades programmera om OpenX för att styra annonser i en flashvideo.
Update: Så skrev Techcrunch just om Overlay.TV.

3 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS, Web2.0

3 responses to “Tänker ni på webb-TV? Varför inte inkludera reklam

  1. Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men är inte Streamio ett bra alternativ? http://www.streamio.se Jag har själv rekommenderat dem i ett par fall till mina kunder och det funkar kanon.

  2. När jag jobbade med Streamio för Tele2’s räkning under fjolåret fanns ingen inkluderad lösning för ”lay-over” reklam eller dylikt. Jag hittar heller inget på http://www.streamio.se som berättar om reklamstöd?

  3. ÅkeS

    Var på ett event i Göteborg nyligen som hette Videobaren och såg en lösning både för reklamstöd i webb-tv och för själva webb-tv-sändningen. Företaget som presenterade hette Sagastream, http://www.sagastream.com

    Verkade lösa det hela på ett bra sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s