TradeDoubler gav 0:- för en miljon annonsvisningar

Det här gör mig rädd för onlineannonseringens framtid. Driftige entreprenören Ted Valentins (Kart– sajterna, Tidningsbutiken etc.) sajtnätverk AcademicNetwork.se når över 120 000 unika besökare i veckan. Vad händer då när han testar TradeDoubler annonser under en period och visar upp en miljon TradeDoubler-annonser?

Han tjänar noll kronor. Ni läste rätt. Noll kronor. Ted körde uppenbart inga CPM kampanjer utan CPC och CPL.

TradeDoublers säljare ville hjälpa Ted och satte ihop en pool med de tillgänliga annonsprogram de rekommenderade för hans målgrupp. Som en manuell Google Adwords. Under en vecka hade de nya annonserna haft 170 000 visningar vilket gav 42 kr i intäkter (ett köp). Det betyder ungefär 25 öre per 1000 sidvisningar. Inte bra reklam för TradeDoubler.

4 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS, community

4 responses to “TradeDoubler gav 0:- för en miljon annonsvisningar

  1. Att TradeDoubler bara är bra för sig själva och sina aktieägare är ingen nyhet. Jag brukar säga att stoppar du in 100 000 i en TD-kampanj så tar TD 75 000 och resten går i bästa fall till publicisten.
    I Teds fall bidde det inte ens en tumme.
    Till Ted: Lösningen (eller en av dem iaf) heter Tailsweep.com.

  2. Hm, Tailsweep AB omsätter 1,4 Mkr om året. Nischat mot bloggar? Varför? Vad kan de ge som inte TradeDoubler, CJ, Zanox Affiliator, Double eller AdOperator fixar? Och hur kan det vara en lösning, Gunnar?

  3. På ej nischade hemsidor som ofta lever på sökmotortrafik (läs sidor med inget unikt innehåll utan taget från andra källor) tror jag enda lösningen heter CPM.

    Vem söker t.ex. på uppsatser om finanskrisen och vill sedan köpa en film på CDON? Typ ingen.

    Skulle folk dock söka på valfri mobiler och hamna på en sida med CPC/CPL-annonser ger detta nog bättre än CPM.

    Jag har sidor med CPL-annonser som omräknat ger bra mycket mer än de CPC jag testat (t.e.x. Adsense).
    Det är nog dock ett fåtal sidor som har denna höga konverteringsgraden.

  4. Hjalmar

    Detta är lite av en ickenyhet. Om Ted nu körde CPA och CPL så sålde han helt enkelt inget om han tjänade 0:-. Ifall du var annonsör, skulle du då vilja betala för att massa människor ser din annons men ingen köper något? Hela fördelen med internetannonsering är ju att man kan spåra sin försäljning direkt.

    TD låter publicisten göra mycket av jobbet helt enkelt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s