Vistaprint – en fin julsaga om lyckad e-handel

Vistaprint gör riktigt bra e-handel. Det Bermudabaserade tryckeriet har lyckats bli omtalade för att ”dela ut saker gratis”. Att förknippas med det ryktet säger en del om Vistaprint. Sedan starten för 13 år sedan har de gjort det mesta rätt. Här är ett bolag som kan allt om merbeställningar. De lever på dessa och gör det bra. Flygbolag, som annars tillhör de bättre med alla tillval vid en resa, har en del kvar att lära.

Den genomtänkta e-handelsstrategin börjar redan vid inslussningen. Vistaprint var en av pionjärerna med sina affiliateprogram. De har fortfarande generösa likväl som omväxlande möjligheter för webbmasters att tjäna på att driva in trafik till dem. I annonserna och i påkostade Google Adwords lockar Vistaprint gärna med ett ”veckans erbjudande”, så billigt att det knappast skulle kunna ge den årsvinst bolaget lyckas prestera. Snarlikt vissa skrivarbläckförsäljare på nätet. Men när startsidan är nådd börjar merförsäljningen.

Så här i juletider berättar Vistaprint om två sorters rabatterade priser, dels 25% rabatt på ”alla produkter” och därtill ytterligare en 50% rabatt på ”julkort och julkalendrar”. I e-handelsflödet finns mycket överstrukna prisuppgifter. De följer kunden genom hela shoppingflödet och hela tiden berättas det om hur mycket ”Du sparade i kronor”. För bekräftelse. För de som ändå tvekar finns även budskap som ”Skynda! Dessa erbjudanden varar inte för evigt!” eller ”BESTÄLL NU för att ta vara på dessa fantastiska rabatter!”. Det låter lite lamt, men är effektivt i sitt sammanhang.

vistaprint
Min order följer med visuellt under hela flödet. Och det är mycket överstrukna priser.

Dessutom ser kunden hela vägen vad det är som rabatteras, eftersom alla steg i shoppen har tydliga, förklarande bildexempel i olika storlekar. Det bygger på att jag laddat upp en eller flera bilder på det jag vill få tryckt. Det fungerar föredömligt pedagogiskt och självförklarande.

vistaprint

Så skulle produkter jag inte visste jag behövde kunna se ut.

Precis vid sista steget dyker ytterligare ett enkelt men väl fungerande merförsäljningstrick. Trots jag tidigare valt bort det lockar Vistaprint igen med ”Adressetiketter”. Något jag får köpa för blott 29:-. Shoppingstegen är för övrigt: Valmöjligheter, Leveransadress, Betalningsadress, Betalningsinformation och Beställningsbekräftelse.

När köpet verifieras (givetvis finns registreringsfri shopping) erbjuds jag under väntetiden gratis hyr-DVD genom ett samarbete med Lovefilm. Dessutom kan jag utöka min beställning och köpa en extra produkt av samma slag. Ännu billigare än de tidigare. Även affiliatekopplingen återkommer, vill jag ”Tipsa en vän” blir jag en ny affiliate och kan få reda pengar för gentjänsten.

Kikar jag in i shoppen vid ett senare tillfälle möts jag av ett personligt tilltal med mitt förnamn och min order visas (grafiskt så klart) för att jag ska känna mig trygg i att orden behandlas. Dessutom erbjuds jag direkt andra produkter med samma motiv som jag tidigare laddat upp.

Test

Så ska landningssidan för en väl omhändertagen onlinekund se ut.

Det enda jag reagerade negativt på var att momsen inte lades på förens i sista shoppingsteget. Men kanske väljer många privatkonsumenteratt att då ta ”länken” till att istället knyta ordern på företaget?

Som ni hör gillar jag det här. Den så ofta nämnda förebilden Amazon.com i all ära. Men detta bolags 13 år på banan verkar gett en del riktigt bra uppslag och idéer. Säkert har det mesta vi ser idag nötts och blötts en del också. Så ni slipper. Ta en titt för inspiration för er egen e-handel. Missa inte alla detaljer. De är bra många fler än de jag nämner här.

Tekniskt är det mycket välgjort. Både fantastiska grafiska editorer, för allt en konsument vill tweaka, samt en hög sökmotoroptimering. Påhittig funktionalitet som en ”logotypedesigner” finns på plats. Dessutom finns B2B-stöd för företag som vill släppa egna, brandade sajter som hyser Vistaprints tjänster. Vistaprints alla sajter ligger i ett Microsoftbaserat e-handelssystem.

Fotnot: Amerikanske grundaren och CEO Robert Keanes Vistaprint har vuxit med minst 50 % varje år sedan starten 1995. Hans idé byggde på att det inte kostar så mycket mer för ett tryckeri att ta fram 10 eller 100 000 ex av samma motiv. Och internetkunderna höll med. Omsättningen har vuxit med över 300% de senaste 4 åren. Deras nettoinkomst har vuxit med nästan 1000% under samma period. De har redan runt 18 000 000 kunder. Nästan 1,5 miljoner kunde anslöt bara första kvartalet 2008. Chefer på Vistaprint sitter i kundtjänster några gånger per år för att få bättre känsla för verkliga kunder.

6 kommentarer

Filed under Övrigt, CMS, e-handel, microsoft

6 responses to “Vistaprint – en fin julsaga om lyckad e-handel

  1. Jag har använt VistaPrint flertalet gånger sedan några år tillbaka. Det har fungerat fint för enklare beställningar. Går du till ett ”riktigt” tryckeri så är priset många gånger högre.
    Dock kan du inte räkna med att få någonting tillbaka om det hela går fel.
    Dessutom kan du inte räkna med att trycket är lika med samma original två gånger i rad. Verkar som att de beställer jobben från olika ställen.
    Beskärningsfel och dåligt tryck har jag råkat ut för. Vi påpekande får du ett mejl om att översättning pågår och efter några veckor till så har du glömt bort din ”billiga” beställning😉

  2. Jag själv inte använt Vistaprint men jag vill ändå hålla med både admin och Andreas Ek ovan. Vistaprint har en bra och trevlig tjänst som lämpar sig till många enkla typer av trycksaker, i mindre upplagor med mera. Till mindre företag och privatpersoner. Ett klockrent koncept. Sen hör och läser jag också som Andreas beskriver, beskärningsfel, konstiga färger med mera. Skulle det här hända på ett traditionellt tryckeri och sedan med Vistaprint sätt att hjälpa till, så finns inte många kunder kvar efter en tid. Gamla ordspråket lyder ännu ”Du får vad du betalar för”. Får du någonting gratis…vilka krav kan du då ställa egentligen?

  3. Bör kanske tillägga att jag skriver denna typ av artiklar då jag, som CMS- och e-handelsrådgivande konsult, främst är imponerad av företag som Vistaprints tekniska lösning, användaranpassning och all säljande funktionalitet. Inte då tryckeri på nätet är speciellt revolutionerande i sig. Men det framgår väl?

  4. Ok, fokus ska inte läggas på levererad tjänst? Det kan jag hålla med om.

    VistaPrint är en extremt enkel och lockande beställningssajt som gör att jag beställer lite mer än avsiktligt. Väl värd eftertanke och studier.
    Det där lilla extra i beställningen gör också att jag förväntar mig mer, kanske?

  5. De är riktigt bra även i efterköpsprocessen. Fick detta mail (till den i övrigt så klart föredömliga korrenspondensen med registreringsinfo och shoppinginfo) idag: ”Bästa Martin, Vi märkte att din VistaPrint kundkorg innehåller följande artiklar …” för att säkerställa att ett påbörjat med ej avslutat köp hanteras så det gynnar Vistaprint. Snyggt.

  6. Mmm, så länge det handlar om att köpa mer…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s