En framgångsrik strategi för intranät

Sogeti har ett gäng bra intranätprojekt i ryggen. Ofta på EPiServer. De säljer en ”intranätsstrategi”, sammanfattad av Damra Muminovic, som de gärna går igenom innan ett projekt startar.

Intranätstrategin ska innehålla följande:

  • Identifiera affärsprocesser – identifiera hur intranätet som samarbets- och kommunikationsplattform kan stödja och effektivisera dessa: skapa innehåll och erbjud funktionalitet som stödjer detta.
  • Stöd för samarbete och intern kommunikation i form av interna bloggar, sociala nätverk och wikis
  • Jobba iterativt, i små steg, med att lägga till funktionalitet och innehåll
  • Effektiv sökfunktion ska stödja intranät med användargenererat innehåll som inte helt kan stödjas på menyer och katalogstrukturer, eftersom användare kan när som helst ändra i strukturen; det som fanns på ett ställ en dag, finns inte på samma ställe imorgon
  • Regelbunden analys av webbstatistik och användarenkäter ska föras för att följa upp resultat och måluppfyllelse samt identifiera områden för möjliga förbättringar
  • Ge tillgång till information från externa resurser, såsom affärs- och marknads information; jobba gärna med rrs-feeds
  • Arbeta med förändring och kulturbyggande; skapa projektgrupp som ska ge användare hjälp och goda exempel på hur de enkelt kan komma igång; fokusera på deras nytta.

6 kommentarer

Filed under CMS, EPiServer, intranät

6 responses to “En framgångsrik strategi för intranät

  1. Damra Muminovic

    Hej Martin,

    jättekul att du läser min blogg och gör copypaste på innehållet till din egen blogg; du får gärna lägga till mitt namn som citat. Det skulle kännas juste.

    Det är att dra det lite väl långt att säga att Sogeti säljer detta som intranätssstrategi. Snarere är det så att det är mitt upplägg, som bygger på erfarenhet, min syn på intranät och Sogetis leveranssätt.

    Det är ingen paketlösning som Sogetierbjuder för lyckade intranät. Ett sådant recept finns inte, utan är kundberoende. Skulle man fråga andra av mina kollegor skulle de säkert lägga till något mer, eller ha synpunkter på annat.

    Sogeti-bloggen ger mig en plattform att vädra mina åsikter. Det står tydligt att det inte är Sogetis ståndpunkt, utan bloggskribentens som kommer fram. En annan sak är också att det blir välkänsligt att lägga ut hela vår strategi och best practice till bloggen, och för våra konkurrenter på det sättet ge full insyn i våra processer och tänk.

    Så, ta blogginlägget för vad det är. Damra på Sogeti tänker så kring intranät.🙂

    Vi ses och hörs,
    Damra

  2. Hej Damra! Tror inte vi träffats? Då det är fler som skriver på Sogeti och ni ibland glömmer att tagga med era namn visste jag inte att det var ”din” text. Och inte Sogetis. Lägger till ditt namn! Jag länkade givetvis tillbaka till er, citerade inte texten men punktlistan. Det brukar vara ”bloggkutym”.

    Hoppas det förtydligar det hela. Kul att Sogeti länkar till mig från ert intranät (enligt min besöksstatistik)!

  3. Damra Muminovic

    Hej,

    kul och tack!

    Vi borde ses någon gång. Ska passa på och leta upp dig på EPiServer dagen i mars, om vi inte råkas förr.

    Hittar ingen länk från vårt intranät. Kanske säger statistiken att de Sogetiare som läser din blogg kollar på intranätet först, sen kollar på din blogg. Skulle tro att folk har feeds.

    Blog on! Vi ses!

    /Damra

  4. Tack. Jo, ang. intranätet. Fick det bekräftat av en annan Sogeti’are?

  5. Damra Muminovic

    Mystiskt, jag hittar inget. Letat noga. Och sökt i vår sökmotor. Nada.

    Men, jag kan lägga till dig på vår CMS-wiki.

    Du bloggar på bra.

    /Damra

  6. Hej, bara nyfiken – vad hände med ditt blogginlägg om vad Sogeti vill blogga om, Damra? Detta: http://tinyurl.com/5jhf9u (som hade tre kommentarer från mig, dig och från en Crisp.se-konsult).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s