Google Analytics besöksstatistik ett måste vid lansering

Googles gratis besöksstatistik Google Analytics har inneburit en smärre revolution. Alla webbplatsägare ska använda, och använder det idag. Får ni som kund inte ett erbjudande om Google Analytics, om ni inte har en väl kompletterande tjänst, bör ni ifrågasätta vems intresse er leverantör sätter främst. Nästan hälften av alla svenska sajter, med en budget och redaktion, bedöms använda Google Analytics för webbanalys idag.

Det syntes t ex i IW:s Topp 100 undersökning där 50 % hade fått kodsträngen inlagd inom <head> taggarna på sin sajt. Mer än så krävs inte. Dessutom kan sajter med AdWords koppa de två Googletjänsterna mot varandra. Och vill ni visa upp er (kostar pengar) är numera även Google Analytics godkända av KIA som leverantör av officiella unika webbläsare, sessioner och sidvisningar.

Så varför skulle någon välja att betala för en statistiktjänst idag? Troligtvis för ni har extremt höga krav på demografisk uppdelning, e-handelsstatistik eller automatiskt skräddarsydda rapporter. Det erbjuder tidigare populära betaltjänster som Webtrends Analytics 8.6, Omniture SiteCatalyst, Omniture HBX Analytics/Visual Sciences (WebSideStory), SiteStatSite Census (Nielsen/Netratings), Insight XE (Sifo Research International) och delvis Open Source loggläsningsverktyget AWStats. Alla är de tidigare mycket populära statistikprodukter som sedan Google Analytics framfart 2006 fått stryka på foten.

En sak ska jag passa på att ta upp. Samma år, 2006, lade jag in Analytics åt kunder. Där upplevde vi sedan en märkbar inladdningsfördröjning av hela sajten. Det kunde ta 10-15 sekunder extra då sajterna skulle ladda mot Googles Urchinserver. Givetvis en katastrof. Detta problem var tidigare debatterat då en delokaliserad statistiktjänst, istället för en webbloggläsare, är beroende av en extern server. Men detta har sökjätten styrt upp sedan dess. Jag har inte hört att det ska ha orsakat några fortsatta problem.

Svenskt statistikval nummer två på samma lista är betaltjänsten Omnitures uppköpta verktyg SiteCatalyst och HBX Analytics/Visual Sciences.

5 kommentarer

Filed under CMS, open source, Statistik

5 responses to “Google Analytics besöksstatistik ett måste vid lansering

  1. Bra artikel! Jag kan bara hålla med.

    Nansen har sedan starten propagerat för att alla befintliga och nya webbplatser ska använda statistikverktyg och precis som du skriver så räcker Google Analytics för de allra flesta.

    /Jonathan

  2. Du skrev att du styrt upp fördröjningen med google scriptet. Visst menade du då att du lagt scriptet i botten av sidan och inte i head delen som du har på din site?

    http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55488

  3. Re: Jens, som det diskuteras i WN.se-tråden 2006, detta var inte användarrelaterat men något Googles användare över hela världen drabbades av pga. serverkapacitet. Oavsett topp, botten eller innanför eller inte.

    Topp, botten är väl f.ö. mindre viktig än vilka taggar den ligger mellan?

  4. Såg att jag skrivit lite konstigt. Du har ju scriptet i i botten, innanför body, precis som man ska. Just att lägga den där gör att sidan visas innan googles script laddas in vilket sidan inte gör om scriptet ligger inom head delen.

  5. Mer bra info från Pingdom, det är sådant här de ska täcka: http://royal.pingdom.com/2009/01/30/google-analytics-script-loads-97-slower-at-peak-hours-%E2%80%93-in-europe/comment-page-1/#comment-315000 . Inte ”publikfriande” CMS/blogg uppgifter som bättre lämpade redan tagit fram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s