Företagsbloggens vara eller icke vara

Företagsbloggar, ja, nej och i så fall varför? JMW:s Brit Stakston har dykt ned i ämnet och tagit fram följande lista:

Hon och Niclas Strandh tror att företagsbloggandet kan ge allt man kan önska för positionering av ett företag, dess människor, produkter och tjänster. En blogg kan även vara nyckeln till framgång över tid, då dialogen som bas gör att ett företag hela tiden kan ligga steget för konkurrenterna.

  1. Dialogen är kärnan
    Bloggen bygger på viljan att föra en dialog och förmåga att lyssna.
  2. Inga gatekeeper
    Bloggen är er egen plattform för att snabbt kommentera dagsaktuella företeelser som berör er verksamhet.
  3. Jornalister läser bloggar
    Journalister läser artikelkommentarer och bloggar som länkas till artiklar de skrivit. Detsamma gäller för intresserade läsare av en artikel.
  4. Visa vad ni kan
    Bloggen visar vad ni kan genom konkreta exempel och ger idéer om nyttan med era tjänster/produkter.
  5. Visa vad ni tycker
    Bloggen visar vad ni tycker och tänker och gestaltar därmed företagets visioner och värderingar på ett mer personligt sätt.
  6. Bjud på kunskap
    Bloggen ska bjuda på er unika kunskap, länka gärna till konkurrenter…hjälp kunden/konsumenten att få en helhetsbild.
  7. Intern avlastning
    Bloggen är en skål där företagets hela kunskap samlas och blir ständigt sökbar/delbar. En outsinlig källa för kunskap Alla de där bra rapporterna, positiva mailen, kloka sakerna ni tänker blir synliga.
  8. Produktutveckling
    Använd dialogen för produktutveckling.
  9. Google kommer gilla er
    Sökmotorer gillar de automatiskt datumbaserade posterna och taggar du/märker dem väl med nyckelord blir det ännu bättre.
  10. Bloggen stimulerar organisationskulturen
    Bloggandet gör att man måste fundera över frågor som vem får och vem får inte blogga, vad får vi och vad får vi inte blogga om och framför allt varför inte. Enkla frågor som redan de kommer att starta intressanta interna diskussioner…och glöm inte att framgångsrikt bloggande är ett kraftfullt verktyg för att skapa intern stolthet.

Detta har de bl a berättat för svenska E.ON:s alla anställda.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt, CMS, Web2.0

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s