Nedåtscroll ger fin hitrate för annars osynliga annonser

Om ni är på gång att designa ett CMS-projet med annonsinnehåll, så lägg några annonser till höger.

Varför? Vem som betalar för att köpa annonsutrymme som ligger utanför en majoritet av svenskarnas skärmupplösning och då kräver ett extra moment (flytt i sidled) för att ens dyka upp? Exempel från speciellt Di.se men även Aftonbladet.se:

annons scrolla

Synas? Här?

När besökarna scrollar nedåt (scrollhjul till trots) så lyckas så pass många missa de 25 pixlarna scrollbar (Firefox 3, Explorer 7) och istället klicka på annonsen att annonsplatsen alltid haft fin click rate. Sett till placering. Vad jag erfar.

Annonsintelligens – bara på internet. Som flera som arbetar med det känner till. Men inte alla annonsörer.

Lämna en kommentar

Filed under annonser, Övrigt, CMS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s