Social Web Content Management System CMS inriktat på sociala nätverk

Hur ska ett CMS nischa sig när det finns fler än 745 att välja på? Genom att vara ett ”socialt webb publiceringssystem”. Community, web2.0, sociala nätverk trenden ger oss CMS-produkten Social Web Content Management System eller SWCMS.

Med PHP och MySQL uppbyggda Social Web Content Management System ska du ”kunna starta nästa Facebook eller Digg”. Ja, för de tjänsterna är ju till för att massproduceras. *Suck*. Leder tankarna till tyska Ehssan Darianis (står bakom studiVZ – såld för $112 miljoner – samt schülerVZ och meinVZ) och liknande tyska (av någon anledning) copycatverksamheter. Ett tag togs det löpande fram tyska karbonkopior av de mest omtalade Silikon Valleyföretagen (tänk Twitter, Friendfeed etc.) i Techcrunch.

Version 1.0 släpptes 11:e oktober 2008, produkten är open source. Här är en featurelista, som av någon anledning känns precis som en vanlig CMS-feature lista. Kanske inte out-fo-the-box, men med de mest enkla modul tillbehören:

  • SOCIAL CONTENT:
    • User Submitted Articles.
    • Vote/Bury Articles.
    • Threaded Comments.
    • Comment Rating.
    • Live AJAX Activity Page.
  • CUSTOMIZABLE CONTENT:
    • Sort Submitted Content For Easy Discovery.
    • Automatic RSS Feed Creation for Site Sections and Categories.
    • Automatic RSS Feeds for Each User.
  • SOCIAL NETWORKING:
    • Member Profiles.
    • Private Messaging.
  • SECURITY:
    • Anti Spam Features Built-In.
    • URL Blocklist.
  • ADVANCED ADMINISTRATION:
    • Administrator’s Control Panel.
    • RSS Content Importer.
  • CUSTOMIZATION:
    • Smarty Template Engine.
    • Search Engine Friendly.
    • Multi Language Support.
  • EXTENSIBLE:
    • Addon Module Support.

4 kommentarer

Under Övrigt, CMS, community

4 svar till “Social Web Content Management System CMS inriktat på sociala nätverk

  1. Ping: jardenberg kommenterar - 2009-01-09 | jardenberg unedited

  2. Therese

    OpenSource-lösningar i all ära, licenskostnaderna som köparen slipper är ju markanta. Men vem vänder köparen sig till när produkten behöver uppgraderas, förbättras, supportas? Efter tillräckligt mycket ”customization” av en produkt som SWCMS finns troligtvis bara en enda utvecklare som kan tolka koden. Inget för storföretagen, om ni frågar mig. Och vad ska enskilda personer med ett eget ”facebook” till?

  3. Nej, din sanning gäller väl för de flesta av dessa: http://tinyurl.com/7u6ofu

Lämna en kommentar